tisdag 21 april 2009

Tågresa med en flygkapten

Med min flygkapten i sätet bredvid mitt i tågvagn 5, kl .21.45 från Skövde till Stockholm, går resan ovanligt fort. Vi har lämnat barnen hos släkten och ska vara bort i två dagar. Var och en på olika jobb.

För en gångs skull pratar vi hans jobb. I morgon far han Tyskland fram och åter, i övermorgon är det in för halvårsservice. Det betyder att han har repeterat allt han kan om flygning och kör svåra situationer i en simulator under översyn. Så nu repeterar vi tillsammans. Tur att inte jag har hans yrke.

Rätt vad det är stannar tåget till i Hallsberg. Redan.

För en gångs skull har vi slagit till på en liten flaska vin att dela på och en smörgås från restaurangvagnen. Eftersom vi åker så ofta mellan Tidaholm och Stockholm blir det rätt sällan som SJ:s utbud lockar.

Nu försjunker min flygkapten i papper om kabintryck, tror jag. Vi har en timma kvar på tågresan. Jag ska läsa den alldeles färska Idébok om service som bröderna, tvillingarna, kreativisterna (!) Härén har samlat ihop, ramat in och iscensatt på 251 sidor. Några med text, andra blanka för egna tankar och exempel.

Jag fick den i gåva efter att ha varit på RTS:s turismgala i höstas då boken fortfarande var under produktion och Fredrik Härén från scenen utlovade ett ex till vart och ett av de 400 huvudena i publiken. Både smart och generöst. Om hälften läser och pratar om den , som jag nu, eller ger bort den så blir den spridd och omtalad. Jag ska maila och tacka.

Boken handlar alltså om service. Jag började i den på tågresan hem igår. Bakifrån av någon anledning. Har hälften kvar. Förstår redan att författarna INTE är förtjusta i den service som min flygkaptens bolag står för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar