lördag 11 september 2010

Regn på Risön

- Du borde uppdatera din blogg, säger Anita till mig när vi har tagit ett dopp i havet. Det var innan regnet började. Hon har ju rätt.

Från Risön ser jag Pater Noster, eller skulle kunna se om det inte regnade. Men Carlstens fästning på Marstrand kan regnet inte skymma. Så nära det är över havet, men många landmil till Marstrand. Från Risön måste jag ta passagerarbåten in till Rörtången, sedan tre slingrande kilometer till vägen mot Kungälv, och sen... Äh, jag tar av mot Kungälv och hamnar på Bohus fästning istället, som är 350 år äldre än Carlsten, som ju inte är nybyggd den heller precis.

Men det gör jag först imoron. Nu stannar jag en stund till på Risön, där några av holmarna omkring mig är kronoholmar, också de en del av det nationella kulturarvet.
Är jag tjatig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar